SEYAHAT

KARS-İNGRAD

DOĞU EKSPRESİ DIŞINDA ULAŞIM MÜMKÜN MÜ?

Kars denince herkesin aklına doğu ekspresi geliyor. Bir trendir ki patladı gitti. Öyle popüler bir hal aldı ki insanlar bilet bulamaz oldu. AMA üzülmeyin Kars’a illa kara trenle gitmek zorunda değilsiniz. Bu güzide şehrimize uçak ile ya da araba ile de ulaşabilirsiniz. Batıdan doğuya bir seyahatse bu rotadaki farklı şehirlere uğrayabilir ya da hiiiç bu uzun yollara girişmeyebilirsiniz (bizce çok fazla uzun bir yol hiç gerek yok mesela).

Bizim şahsi önerimiz ise ya kara tren ile gidip uçak ile dönün ya da tam tersini yapıp uçak ile gidip kara tren ile dönün.

DOĞU EKSPRESİ GERÇEKLERİ

İşin aslı şu ki biz giderken kara trenimiz bu kadar popüler değildi biz biletimizi çok kolay bir şekilde çok uyguna sirkeci garından almıştık. Hele öğrenci indirimi ile neredeyse üstüne para verecekler gibi rakamlardı.

• Tren haftanın belirli günleri Ankara – Irmak – Kayseri – Sivas – Erzincan – Erzurum – Kars rotasını gidip geliyor.
  • Yolculuk 25-26 saat civarında sürüyor.
  • Trende üç opsiyonunuz bulunuyor; 2 kişilik yataklı vagon, 4 kişilik kuşetli vagon, pulman. Kuşetli vagondaki kompartmanlar bildiğimiz hogwarts expresinde harry ve dostlarının seyahat ettiklerinin aynısı. Bu kompartmanlarda koltuklar yatak olarak kullanılabiliyor ve yastık yorganı TCDD temin ediyor, üstelik çok da temiz. Pulman dediğimizde ise kompartman yok bildiğimiz düz bomboş koltuk. İki kişilik olan yataklı kompartmanlarda ranza sistemi tarzında altlı üstlü iki yatak var ve bir de mini minnak bir lavabo. Biz dört kişi olduğumuz için 4 kişilik örtülü kuşetli kompartmanda kaldık, hatta 5. bir arkadaşımız bize sonradan dahil oldu kendisine pulman aldık ama bütün yol bizle geldi, kimse de bir şey demedi.
  • Bazı istasyonlarda 10-15 dakika kadar duruyor. Bu molalarda istasyon marketlerinden aburcubur, sigara (kaçağı da var asdaf), alkol stoklayabilirsiniz.
  • Gelelim yeme içme meselesine… Evvel zaman içinde kalbur saman içinde, pireler berber, develer tellal iken, ben anamın beşiğini tıngır mıngır sallar iken bu kara trende bir restoran vagonu varmış. Rivayetlere göre ama ne vagon… rakılar, etler… çok da cüzi fiyatlara. FAKAT bu vagon artık yok. Tadilat ayağına vagonu bir kaldırıyorlar, kaldırış o kaldırış. Biz bu yolculuğu yaptığımız esnada kondüktör abimiz önünde tekerlekli arabası sandviç ve meşrubat satışı yapıyordu. Hepsi de asla dişlerin kovuğuna yetmeyecek bizleri mutlu etmeyecek şeylerdi… O sebeple çıkınları iyi doldurun. Ara istasyonlarda da mutlaka ek stok alın, yol uzun.
  • Mutlaka gündüz saatlerinde seyahat edin ki muhteşem kar manzaralarını camdan doya doya seyredin. Yalnız insan bir yere kadar manzara seyredebiliyor… O yüzden mataralar dolu, offline dinlenebilecek müzik listeleriniz hazır olsun. Unutmadan ekleyelim, pek çok noktada internet ve hatta telefon çekmiyor asdba.

Son söz: pek çok insan abartıldığını düşünse de bizce mükemmel bir yolculuk deneyimi. yok ben illa da popüler olandan nefret ederim derseniz van gölü ekspresi de güzel bir rota. Bizim için sırada bu kara tren var.

NEREDE KALALIM?

Karsta konaklamaya gelelim o zaman. Dediğimiz gibi biz gittiğimizde böyle turist akını yoktu. O yüzden biz küçük ve çok popüler olmayan her rotamızda olduğu gibi burada da öğretmen evini tercih ettik. Memnun da kaldık; temiz, uygun fiyatlı ve otantik olmasa bile (hatta baya standart paketli ürünlü falan ama doyuruyor) bir kahvaltısı var.

Oraya kadar gitmişim totoşum ağrımış yollarda ben güzel bir yerde kalacağım diyenler için araştırdım ve ben bugün gitsem şu ikiliden birinde kalırdım dedim:

• Hotel Katerina Sarayı
  • Cheltikov Hotel

NERELERİ GÖRELİM, NASIL GÖRELİM?

Geziye başlamadan önce neden buraya Karsingrad dediğimizi açıklamamız gereken yere geldik. Tabi ki mimarisinden dolayı :D. Gene çok yaratıcı davranıp mimarisindeki Rus etkisinden dolayı yılların Kars’ını, Karsingrad yapıveriyoruz. Neden Rus etkisi var derseniz; eskiden burası Kars Oblastı denen bir bölgenin içinde kalıyordu ve Rusya İmparatorluğuna devredilmiş topraklardı. Ekim devrimi ile Rus İmparatorluğu dağılınca Kars Oblastı’nın Kuzeyi Gürcistan’a, bir kısmı Ermenistan’a düşmüştür. Akabinde bağımsız olarak Güney Batı Kafkas Geçici Hükümeti kurulmuştur fakat bu hükümet İngiliz işgali ile son bulmuştur. 1921’de Kars Antlaşması imzalanmış ve Kars ülke topraklarına katılmıştır.

Teşekkürler Atam!

Gelelim herkesin beklediği önemli kısma. Güzel manzaralarda trene bineceğiz diye geldik karsa -24 derecede. Geldik de ne yapacağız şimdi bu soğukta. Hiç çok gelişmiş bir toplu taşıma ağı aramayın bulamazsınız. Ya bir araba kiralanabilir ya da bizim gibi taksicinin biri ile gün bazlı anlaşıp gezeceksiniz. O soğukta o buzlarda o mesafelerde yürümek mümkün değildir. Bu arada şunu da söyleyelim biz yazın da gittik ve yazın pek iyi bir tercih olmaz belki bahar olabilir. Yazın anide bir yerlerinize kadar terleyip kazdan zehirlenebilirsiniz bizim gibi çünkü asdad. O zaman veriyoruz listeyi;

1- Ani Harabeleri

Ani harabeleri şehrin baya bir dışında ve ulaşım biraz sıkıntılı biz en çok da bu sebeple taksiyle anlaşma yapmıştık. Çok da iyi yapmışız, çok rahatça gezebildik. Ani harabeleri kocaman bir alana yayılmış durumda ve gördüğümüz en güzel manzaralardan birini oluşturuyor. Burada gerçek anlamda ülkenin son sınırına geliyorsunuz uçurumdan aşağıda bir nehir ve karşınızda Ermenistan toprakları.

2- Çıldır Gölü

İçimizin yarası. Öğrenci bütçemizin el vermediği, ikinci gidişimizde zehirlenmemizin el vermediği, gezmenin nasip olmadığı çıldır gölü. Gezemediğimiz için öneride bulunmamalıyız ama gitseydik mutlaka buzun üstünde yürür, buzu kestirir oltalı fotoğraf çekinir, mümkünse ata biner, yani kısaca bütün turist tuzaklarına düşerdik gene asdasf.

3- Kars Kalesi ve Kümbet Camii

Buraya mecbur yürüyerek tırmanıyoruz ve bu gerçekten zorlu bir yolculuk. Neden acaba?! Onca kar ve buza tabii ki normal ama bizce çıkılması gerekiyor. Adrenalin bizim ikinci adımız çünkü.

Kümbet Camii de kalenin hemen yanı başında tüm fotojenikliği ile bizleri bekliyor:). Bu yapı esasen bir kilise olarak inşa edilmiş ve adı da Havariler Kilisesiyken camiye çevrilmiş, bölge Osmanlı İmparatorluğundan Rus İmparatorluğuna geçince tekrar kiliseye çevrilmiş, bölge Türk hakimiyetine girince tekrar camiye çevrilmiş, ardından Müzeye çevrilmiş. ŞİMDİ İSE CAMİ OLARAK KULLANILIYOR… Bizce bu hikaye başlı başına bir film olur.

4- Sarıkamış

Kayak sporu ile ilgilenenlerin mutlaka pistlerini deneyimlemesi gerektiğini düşünüyoruz.

5- Kars Müzesi (sana puanımız 7/10)

7- Önünde fotoğraf çekilecek Karsingrad yapıları sıralı tam liste;

• Kars Sanayi ve Ticaret Odası
  • Kafkas Üniversitesi Devlet Konservatuarı
  • Kars İl Sağlık Müdürlüğü

BİRAZ DA KİLO ALALIM MI TATLIŞLAR?

Benim en sevdiğim kısma geldik. Bizi karsta lokaller yedirdi o yüzden bizce en iyi liste budur. Hadi yumulalım;

• Hanımeli Kars Mutfağı: Burayı dünya tatlısı bir kadın işletiyor ve bizce en güzel kaz, kars mutfağı yemekleri burada. İşte bu da mutlaka tadacaklarınızın listesi; kaz, piti, revan köfte, hangel, beçe çığırtması. Tüm bunları nasıl yeriz demeyin hepsinden birer porsiyon söyleyin (kazın sipariş usulü farklı yalnız) işte donatın masayı herkes her şeyden az az tatsın… Agresifleştim resmen çünkü yazarken acıktım şu anda:((.
  • Ocak Başı Restoran: Tek bir şey diyeceğiz, ejder kebabı. (şu aşamada gerçek anlamda ağzımızın suyu damlamıştır)
  • Kars Kaz Evi: yazın gittiğimizde hanımelinin kapalı olması dolayısıyla burayı deneyimleme fırsatı bulduk. Keşke bulmasaydık. Kaz ile ilgili şöyle bir bilgi aldık, yazın kaz eti yenmezmiş meğersek. Kışın yapılıp yenen bir şeymiş kaz. Yazın pişen kaz çabuk bozulurmuş ama bildiğimiz bozulma gibi değil. Bir kocaman tencere düşünün tencerenin sağ tarafında bakteri ürüyor ama sol taraf iyi. İşte bizim içimizden birisine o bakteri üreyen kısım geldi ve mahvolduk.

YAPMAYAN DÖNMESİN YA DA GİTTİM DEMESİN!

Ani harabelerine gitmeyen, hanımeli kars mutfağına gitmeyen ve ejder kebabını yemeyen dönmesin ya da ben karsa gittim demesin. (özellikle ejder kebabı kırmızı çizgimizdir asdf)