SEYAHAT

Bosna Hersek Gezi Rehberi: Saraybosna & Mostar

Türkiye’den vizesiz bir şekilde gidebileceğiniz sevimli bir yer Bosna Hersek. Üstelik parası o kadar da değerli olmadığı için seyahatinizi gayet ucuza getirebilirsiniz. Ha çok harika turistik bir yer mi, buna cevabımız maalesef hayır olur ama bizce gidilip gezilip iyi yol arkadaşlarıyla keyif de alınabilecek bir yer.

Saraybosna’nın ana meydanına geldiğimizde “Bursa Büyükşehir Belediyesi” yazan banklarla karşılaşmıştık ve baya şaşırmıştık. Bosnalılar Türkleri çok seviyorlar ve Türkçe konuşan birçok insanla karşılaşacaksınız. Sanki kendinizi yurtdışında bile gibi hissetmeyebilirsiniz yani jfhgfg.

Bosna Hersek’te bizi en çok etkileyen şey Sırbistan ile olan savaşta Bosnalıların çektiği acıları görmek oldu. Birçok müze bu dönemde yaşanan şeylere ışık tutuyor, o yüzden mutlaka müzeleri gezmenizi öneriyoruz, ki bunu pek sık söylemeyiz. Onun dışında birçok binada kurşun izleri olduğunu görüyorsunuz, bu da bizi derinlemesine etkileyen bir durum olmuştu.

Bosna Hersek’e Ne Zaman Gidilir?

Bosna Hersek’e bizce her mevsim gidilir ama balkanlardan gelen soğuk hava dalgasını mutlaka duymuşsunuzdur. O yüzden kışın giderken kalınca giyinmeniz önemle rica olunur. Biz de kışın gitmeyi tercih etmiştik ama şansımıza hava bir gün hariç hep güneşliydi. O yüzden üşüdüğümüz zamanlar pek olmadı diyebiliriz.

Havaalanından Saraybosna Merkeze Nasıl Gidilir?

Eğer araba kiralamayı veya taksi tutmayı tercih etmezseniz sizi Saraybosna’nın ucuz otobüslerine davet ediyoruz. Trolleybus103 ve bus31e’ye binerek merkeze ortalama yarım saatte ulaşabilirsiniz. Tabii ki otobüse binmek için bir bilet almanız gerekiyor. Bu bileti otobüs şöforunden alabiliyorsunuz ve tabii ki otobüste biletinizi okutmanız gerekiyor. Arada bir kontrole denk gelebilirsiniz.

Saraybosna’da Konaklama

Biz konaklamamızda Travellers Home Hostel’i tercih ettik ve çok memnun kaldık. Hem birçok arkadaş edinme fırsatımız oldu hem de merkeze aşırı yakındı. Onun dışında Hostel Franz Ferdinand, Hostel Balkan Han ve The Good Place Hostel’i de tercih edebilirsiniz, onları inceleyince de baya beğendik.

Mekan Önerileri

Yeme ve içme için Kod Braja 1’i biz beğenmiştik. Kahve ve çay molaları için ise Miris Dunja Bascarsija’ı seçebilirsiniz. Saraybosna zaten küçücük bir merkezden oluşuyor. Bu iki mekanı da direkt merkezde bulabilirsiniz.

Akşamları canlı müziğin olduğu, dans edebileceğiniz bir yer arıyorsanız City Pub’a gidebilirsiniz. Biz gittiğimizde çok güzel bir grup sahnedeydi ve çok eğlenmiştik. Hala yakınlarda böyle bir mekanın arayışı içindeyiz.

Yemek Önerileri

Bosna’ya gitmişken geleneksel mutfağından bir şeyler yememek olmaz. Ama zaten Türk mutfağına çok benzediği için yediklerinize fazla şaşırmayacaksınızdır.

Cevapi: Bildiğimiz kebabın aynısı kendisi. Eğer bizim gibi et fanıysanız mutlaka yiyin.

Begova Corba: İçinde tavuk ve bir sürü sebzenin bulunduğu bir çorba. Sebzelerden bazıları havuç, patates ve kereviz. Biz pek karma çorbaları sevmeyiz ama belki sizin damak tadınıza uygun olur.

Tufahija: Bosna’nın geleneksel bir tatlısı. İlginç bir tadı vardı, denenebilir.

Saraybosna’da Gezilecek Yerler

1. Tarihi Sebil

Saraybosna’nın merkezindeki meydanın ortasında yer alıyor bu tarihi sebil. Bu bölgeye Başçarşı deniyor. Bizim için çok farklı geleneksel bir şey değildi tabii ki, Bursalı olduğumuz için böyle sebillere alışkınız. Sebil olmasa da bulunduğu yer tatlı küçük binalardan oluşuyor ve içlerinde birçok kafe var. O yüzden bu bölgeye katiyen gelmeniz gerek.

1. Gazi Hüsrev Bey Camii

Başçarşı’nın içinde bulunan bir camii.  Kendisi Mimar Sinan tarafından yapılmış. Yolunuzun üstü olduğu için uğrayabilirsiniz ama Türkiye’de de bolca camii görüyoruz.

1. Saraybosna Katedrali

Saraybosna’da yaşayan katoliklerin uğrak noktası.

1. Svrzo’nun Evi

Ahşap yapısı sebebiyle ilgiyi üstüne çekiyor. Geleneksel Bosnalıların yaşadığı yerlere dair bir fikriniz olması açısından ziyaret edilebilir. Bizce çok önemli bir yer değildi açıkçası.

1. Morica Han

Başçarşının içinde yer alan bir han. Bunlardan Bursa’da da bolca var hfgfgd. Eğer yorulduysanız ya da artık yapacak bir şey bulamıyorsanız gelip burda bir kahve içebilirsiniz.

6. Museum of Crimes Against Humanity

Puanımız 9/10. Savaşın bıraktığı yıkımlar içinize işliyor.

7. War Childhood Museum

İşte beni Sarabosna’da en çok etkileyen nokta. Sırbistan ile olan savaşlarından sonra çocukların anısına yapılmış bir müze. Çocukların eşyaları ve yazıları sergileniyor. Burda gezerken içinizin burkulmaması, savaş günlerini düşünmemeniz imkanız.

8. Bosna Hersek Ulusal Müzesi

Bosna Hersek’in hem tarihine hem de sanatsal ve arkeolojik eserlerine merakınız varsa rotanızı bu müzeye çevirebilirsiniz.

9. Latin Köprüsü

1.Dünya Savaşı bu köprünün üzerinde başlıyor. Gavrilo Princip adlı Sırbistanlı bir milliyetçi Avusturya Macaristan veliahtını öldürüyor ve olanlar oluyor. Dünyayı koca bir savaş bekliyor. Bu köprü Miljacka Nehri üzerinden geçiyor. Bu nehrin kenarında yürüyüş yapmanızı ve bir kahve molası vermenizi öneririz.

10. Umut Tüneli

Sırbistan’ın saldırısı altında kalan Saraybosna’ya hem yiyecek içecek ulaştırmak hem de şehirdeki insanların dışarıya ulaşmasını sağlamak için kullanılan bir tünel. Buraya mutlaka gitmenizi öneriyoruz, tüyleriniz diken diken oluyor.

11. Alifakovac Mezarlığı

Sırbistan ile olan savaşta hayatını kaybeden Bosnalı şehitlerin mezarlığı. Şehir merkezine yakın ancak ulaşmak için biraz yokuş çıkmak gerekiyor. Yan tarafında şehri panoramik olarak izleyebileceğiniz bir alan da bulunuyor.

Mostar

Gelelim sevimli mi sevimli Mostar’a. Saraybosna’dan günübirlik bir şekilde Mostar’a geçtik. İlk olarak Saraybosna Otobüs Terminaline gittik, zaten merkeze çok yakın bir konumda. Oradan biletimizi aldıktan sonra Mostar’a yaklaşık 2 buçuk saatte ulaştık.

Mostar Köprüsünü gördüğünüzde aklınıza evlenmek isteyen erkeklerin buradan atladıkları hikayesi gelsin. Baya da yüksek bir köprü aslında, nasıl bir evlenme isteği burdan atlamayı göze aldırır bilemiyoruz.